Christina Froh - träningsutbildare, gruppträningsinstruktör och yogalärare

Om Christina Froh och Ta Form

Jag heter Christina Froh (tidigare von Brömssen) och har arbetat med kommunikation, träning och hälsa i 30 år, som gruppträningsinstruktör i gympa och funktionell styrketräning, gruppträningsutbildare, föreläsare, journalist och kommunikatör. Jag har yogat regelbundet i 15 år och är utbildad yogalärare och postural tränare. Jag älskar alla former av rörelse och är oerhört intresserad av hur kroppen fungerar – och av självläkande tekniker.

När jag fick svåra höftbesvär var det naturligt för mig att börja leta efter metoder och verktyg som både skulle göra det möjligt för mig att fortsätta leva ett aktivt liv och leda och inspirera andra människor till genomtänkt träning och bättre hälsa.

Det kan jag nu. Efter mer än 3 000 timmar postural träning, en lyckad höftoperation och utbildning i postural träning, viryayoga och terapeutisk yoga jobbar jag målmedvetet med att sprida kunskap om hur man kan stabilisera upp sin kropp och arbeta bort muskelspänningar för att kunna röra sig mer obehindrat i vardagen, få ut mer av sin träning och undvika belastningsskador.

Yoga, träningsrådgivning, workshops och blogg – mitt sätt att sprida kunskap om träning som gör skillnad

Jag har valt att sprida kunskap om postural träning, d v s träning som engagerar våra allra djupast liggande, stabiliserande muskler, på flera sätt:

  • Jag erbjuder fyra posturala yogapass och två posturala träningspass i veckan.
  • Det är möjligt att boka individuell träningsrådgivning hos mig.
  • Jag håller föredrag och workshops om genomtänkt, medveten träning.
  • Jag förmedlar den här kunskapen till alla kursdeltagare som möter mig i rollen som gruppträningsutbildare i Gymnastikförbundet.
  • Jag har startat bloggen ”Från låst läge till fungerande kropp”. Genom den kommer du att kunna följa min resa mot en fungerande kropp och ta del av enkla, handfasta träningstips, som förhoppningsvis gör att även du får en kropp som fungerar bättre. Min plan är att börja blogga mer regelbundet i höst.

Om jag kan ge dig några verktyg som får dig att må bra, så kommer det att göra mig riktigt glad. Det känns gott ända in i själen att få vara med och bidra till positiv utveckling!

Målmedveten träning = en naturlig del av livet

Jag har haft problem med ett instabilt bäcken under hela mitt vuxna liv och jag fick en kors- och ledbandsskada i höger knä redan som 19-åring, en skada som jag ”slagit upp” vid ytterligare två tillfällen.

Trots det har jag alltid kunnat träna målmedvetet på en hög nivå, cirka 10-12 timmar per vecka. Jag har gympat, yogat, dansat, sprungit, simmat, cyklat, paddlat kajak och tränat gymnastik och tae kwondo. Jag har tränat för min egen skull och jag har förmedlat rörelseglädje till andra i rollen som gruppträningsinstruktör. För mig är träning verkligen en naturlig del av livet!

Låsningar, spänningar och smärta – en del av vardagen

Från årsskiftet 2008-2009 blev det dock tydligt för mig att något inte stod rätt till i kroppen. Jag började få låsningar i bäckenet och kraftiga spänningar i musklerna runt det. Jag började halta och så småningom fick jag ständig värk.

Det var i det läget som jag målmedvetet började leta efter alternativa träningstekniker. Jag gick regelbundet på sjukgymnastik och försökte få bukt med mina problem med hjälp av coreträning, gympa och yoga.

Postural träning, Feldenkraistekniker, yoga och
funktionell styrketräning – en kraftfull kombination

Jag kom i kontakt med, för mig, nya träningsmetoder som postural träning och Feldenkraismetoden och såg till att fördjupa mina kunskaper om olika former av yoga, bland dem iyengaryoga, yinyoga, restorative yoga, viryayoga och yogaterapi.

Jag lärde mig mer om fysiska och psykiska åldersförändringar och hur man kan motverka de negativa effekterna av åldrandet med hjälp av träning. Jag skaffade mig kunskap om smärta och naturlig smärtlindring och jag började utveckla egna övningar och övningsserier.

Vändningen kom 2012 då jag genom en kursdeltagare fick tips om postural träning, en terapeutisk träningsmetod som är inriktad på stabilisering och muskelbalansering.

Sedan juni 2012, då jag började träna postural träning regelbundet, har jag lagt ner över 3 000 timmar på genomtänkt balanserande, avspännande och stärkande träning. Det har gjort att jag äntligen lyckats stabilisera upp mitt bäcken samtidigt som jag har kunnat arbeta bort merparten av alla muskulära obalanser i benen, fötterna, runt bäckenet och i ryggen.

Muskelbalans, stabilitet och smärtfrihet – min väg till eget företagande

Jag har ägnat mig åt anpassad träning under hela 2000-talet, redan innan jag själv fick uppenbara fysiska problem. Det blev en spännande utmaning för mig att skapa roliga träningspass för människor med olika former av fysiska begränsningar och att få rörelseovana och rörelserädda personer att våga och vilja röra sig till musik. Jag valde att gå en FaR-utbildning* 2004 och efter det höll jag ett kom i gång-gympapass och ett ryggcoregympapass i veckan fram till sommaren 2015.

När jag blev av med nästan all smärta och större delen av mina muskulära spänningar och obalanser genom att regelbundet göra mjuka, enkla, precisa övningar kände jag att det var dags att ta ytterligare ett steg i min tränarutveckling. Eftersom det går att åstadkomma så positiva fysiska förändringar med så enkla medel kände jag att jag var tvungen att dela med mig av mina kunskaper på något sätt.

I oktober 2013 valde jag att starta företaget Ta Form samtidigt som jag började utveckla min egen yogaform, postural yoga. Sedan januari 2014 leder jag posturala yogapass och erbjuder personlig träning till människor som behöver arbeta bort muskelspänningar och muskulära obalanser. Att se resultatet av den här enkla träningen är helt fantastiskt. Jag mår så gott av att kunna coacha män och kvinnor till ökad smärtfrihet och förbättrad kroppsfunktion. Det är magiskt!

Utbredd höftartros

Genom min idoga träning lyckades jag få en smärtfri, muskulärt väl balanserad kropp men ett problem kvarstod. All träning till trots så hade jag fortfarande en del spänningar runt min högra höft, rörligheten runt höften försämrades successivt och jag fick allt svårare för att gå.

2013 fick jag efter en röntgenundersökning klart för mig att jag hade utbredd artros i min högra höft. På ett ställe saknades ledbrosk helt. Ben låg mot ben.

Eftersom jag inte hade så ont så fortsatte jag emellertid leda yoga, gympa och funktionell styrketräning. Som ledare kunde jag ju utforma träningen på ett sätt som var bra för både mig och mina motionärer.

Under somrarna 2013 och 2014 cyklade jag en hel del tillsammans med min man och så lärde jag mig paddla kajak tillsammans med ett gäng kvinnor i sjön Örlen utanför Tibro. Det var både utmanande – och härligt! Naturnära träning är något utöver det vanliga, tycker jag!

Nödvändigt höftbyte

I juni 2015 insåg jag dock att situationen var ohållbar. När jag kom hem efter en kajakträning kunde jag inte stödja på mitt högerben. En ny röntgenundersökning i början av juli visade att artrosen hade förvärrats. Det stod klart för mig att jag skulle behöva byta höftled.

Under året som följde fortsatte jag att leda yoga, men gympan och den funktionella styrketräningen fick jag ta en paus från. Jag fick tillgång till en rullstol och den blev min räddning på många plan. Den gjorde att jag kunde åka med på dagsutflykter och weekendresor med min familj och mina vänner och den var en förutsättning för att jag skulle kunna fortsätta jobba som kommunikatör, yogalärare och personlig tränare.

Den 18 maj 2016 fick jag en höftprotes inopererad på Trelleborgs sjukhus. Operationen gick bra och det har även rehabiliteringen gjort. För närvarande leder jag sex yogapass, två posturala träningspass och ett basstyrkepass varje vecka – och så promenerar jag så mycket jag kan och hinner. Jag hade som mål att kunna gå 1 mil med och utan stavar inom ett år efter operationen och det lyckades jag med!

Jag kommer att fortsätta sprida kunskap om medveten träning på olika sätt under lång tid framöver. Det har blivit en verklig passion för mig! Du är varmt välkommen att ta kontakt med mig om du vill veta mer om det här sättet att träna. Vi hörs och ses!

Kram,

Tina

* FaR betyder Fysisk Aktivitet på Recept. Det är en arbetsmetod som används inom sjukvården. En person som får fysisk aktivitet på recept får ett skriftligt individanpassat förslag på träning istället för eller som komplement till traditionell medicinsk behandling.

Kontakt


Christina Froh – 0702-11 86 09