Vill du yoga i höst?

Höstschema för postural yoga och viryayoga

Första veckan i september startade alla Ta Forms yogagrupper på Spa For Hjo. Träningen genomförs vid tolv olika tillfällen på måndagar, tisdagar och onsdagar. Det finns fortfarande platser kvar i några av grupperna och vill du prova på yogan, så är du välkommen att höra av dig.

Den bärande tanken i Ta Forms yogagrupper, som leds av Tina Froh, är att du steg för steg ska förbättra din hållning och bli starkare och smidigare genom ökad kroppsmedvetenhet och rörelsekontroll. Du kommer att få bättre kontakt med dina djupa, stabiliserande muskler och dina viktbärande leder kommer efter hand att hamna i mer gynnsamma positioner.

I yogan använder vi väggar, golv, stolar, block, bälten, bolster, filtar och mjuka pilatesrullar för att du som deltagare ska kunna utföra alla övningar på ett kontrollerat sätt som känns bra för dig.

Tre typer av yoga erbjuds:

Postural yoga/postural träning. Erbjuds i två nivåer, nivå 1 och nivå 2. Det är en mjuk och skonsam yogaform som passar de flesta, även dig som har en del smärta och spänningar i kroppen. Yogapassen består av enkla, stärkande yogaövningar, avslappningsövningar och andningsövningar, som löser upp spänningar och bidrar till att ta bort muskulära obalanser i kroppen. Övningarna utförs liggande, sittande och stående.

Träningspass:
Måndagar kl. 17.00-18.00, nivå 1. Terminsstart 2 september. Lediga platser: 5
Måndagar kl. 19.45-21.00, nivå 2. Terminsstart 2 september. Fullbokat
Tisdagar kl. 19.30-20.45, nivå 1. Terminsstart 3 september. Fullbokat
Onsdagar kl. 17.30-18.45, nivå 2. Terminsstart 4 september. Fullbokat

Informationsblad – postural yoga/träning med höstens träningstider

Rehabyoga. Erbjuds i två nivåer, nivå 1 och nivå 2. Rehabyogan består av ett flöde av yogarörelser som utförs i ett lugnt tempo med hjälp av olika redskap, som stolar, bolster, yogaband och klossar. Under passen får du även jobba med enkla andnings- och avslappningsövningar – och posturala övningar som aktiverar kroppens djupaste, stabiliserande hållningsmuskler.

Träningspass:
Måndagar kl. 18.15-19.30, nivå 1. Terminsstart 2 september. Lediga platser: 1
Tisdagar kl. 18.00-19.15, nivå 2. Terminsstart 3 september. Lediga platser: 4

Informationsblad – rehabyoga med höstens träningstider

Viryayoga. Viryayoga är en dynamisk yogaform, där fokus läggs på ett säkert och skonsamt rörelseutförande. Det är en svenskutvecklad form av hathayoga. Ta Forms viryayogapass är anpassade för nybörjare, men passar även dig som yogat tidigare och är nyfiken på att få mer kunskap om yoga och vill utveckla ditt sätt att yoga.

Under varje pass arbetar vi oss igenom ett flöde av yogarörelser i ett kontrollerat, lugnt tempo. Du får den vägledning du behöver för att kunna utföra alla övningar på ett sätt som passar din kropp. Vid behov används klossar och stolar för ”att höja golvet” så att du kan sträcka ut dina muskler på ett avspänt sätt och placera dina leder i stabila positioner. Yogapassen inleds med en andningsmeditation och avslutas med avspänning.

Träningspass:
Onsdagar kl. 19.00-20.30. Terminsstart 4 september. Lediga platser: 2

Informationsblad – viryayoga med höstens träningstider

Intresserad? Kontakta Tina Froh på telefon eller SMS 0702-11 86 09 eller via mail taform@froh.se.

Dela denna sida