Yoga digitalt eller på Spa For Hjo

B_05b_vridenutkatasana

Vecka 37 startade alla Ta Forms yogagrupper igen. Träningen genomförs vid tolv olika tillfällen på måndagar, tisdagar och onsdagar. En nyhet för hösten är att du kan välja om du vill delta i träningen på Spa For Hjo eller digitalt via en videolänk.

Den digitala lösningen har tagits fram för att alla som vill ska kunna delta i höstens träning – och för att alla yogapass ska kunna genomföras oavsett hur den pågående coronapandemin utvecklas. Höstens yogapass genomförs på ett coronasäkert sätt. Vi kommer att vara noggranna med fysisk distansering, handtvätt och rengöring och alla deltagare har sin egen yogamatta (du kan hyra eller köpa en matta om mig, om du behöver).

Den bärande tanken i Ta Forms yogagrupper, som leds av Tina Froh, är att du steg för steg ska förbättra din hållning och bli starkare och smidigare genom ökad kroppsmedvetenhet och rörelsekontroll. Du kommer att få bättre kontakt med dina djupa, stabiliserande muskler och dina viktbärande leder kommer efter hand att hamna i mer gynnsamma positioner.

I yogan använder vi väggar, golv, stolar, block, bälten, bolster, filtar och mjuka pilatesrullar för att du som deltagare ska kunna utföra alla övningar på ett kontrollerat sätt som känns bra för dig.

Tre typer av yoga erbjuds:

Postural yoga. Erbjuds i två nivåer, nivå 1 och nivå 2. Det är en mjuk och skonsam yogaform som passar de flesta, även dig som har en del smärta och spänningar i kroppen. Yogapassen består av enkla, stärkande yogaövningar, avslappningsövningar och andningsövningar, som löser upp spänningar och bidrar till att ta bort muskulära obalanser i kroppen. Övningarna utförs liggande, sittande och stående.

Träningspass:
Måndagar kl. 19.30-20.45, nivå 2. Det finns platser kvar och det finns möjlighet att prova på träningen vid några enstaka tillfällen.
Tisdagar kl. 19.30-20.45, nivå 1. Det finns platser kvar och det finns möjlighet att prova på träningen vid några enstaka tillfällen.
Onsdagar kl. 17.30-18.45, nivå 2. Det finns platser kvar och det finns möjlighet att prova på träningen vid några enstaka tillfällen.

Rehabyoga. Erbjuds i två nivåer, nivå 1 och nivå 2. Rehabyogan består av ett flöde av yogarörelser som utförs i ett lugnt tempo med hjälp av olika redskap, som stolar, bolster, yogaband och klossar. Under passen får du även jobba med enkla andnings- och avslappningsövningar – och posturala övningar som aktiverar kroppens djupaste, stabiliserande hållningsmuskler.

Träningspass:
Måndagar kl. 18.00-19.15, nivå 1. Passet är i stort sett fullbokat, men det finns möjlighet att prova på träningen vid några enstaka tillfällen.
Tisdagar kl. 18.00-19.15, nivå 2. Det finns platser kvar och det finns möjlighet att prova på träningen vid några enstaka tillfällen.

Viryayoga. Viryayoga är en dynamisk yogaform, där fokus läggs på ett säkert och skonsamt rörelseutförande. Det är en svenskutvecklad form av hathayoga. Ta Forms viryayogapass är anpassade för nybörjare, men passar även dig som yogat tidigare och är nyfiken på att få mer kunskap om yoga och vill utveckla ditt sätt att yoga.

Under varje pass arbetar vi oss igenom ett flöde av yogarörelser i ett kontrollerat, lugnt tempo. Du får den vägledning du behöver för att kunna utföra alla övningar på ett sätt som passar din kropp. Vid behov används klossar och stolar för ”att höja golvet” så att du kan sträcka ut dina muskler på ett avspänt sätt och placera dina leder i stabila positioner. Yogapassen inleds med en andningsmeditation och avslutas med avspänning.

Träningspass:
Onsdagar kl. 19.00-20.30. Det finns platser kvar och det finns möjlighet att prova på träningen vid några enstaka tillfällen.

Intresserad? Kontakta Tina Froh på telefon eller SMS 0702-11 86 09 eller via mail taform@froh.se.

Dela denna sida