Träna med Tina på årets hälsovecka!

01_dynamisk_utthita_trikonasana


Den 28-31 juli är det faktiskt dags för hälsovecka i Hjo, trots den pågående coronapandemin. Eftersom pandemirestriktionerna har lättat så genomförs en lite mindre, helt kostnadsfri version av det uppskattade hälsoarrangemanget i år. Det bjuds på qigong, olika former av yoga och uteträning och meditation. Du kan träna rehabyoga och postural yoga med Tina Froh, som är rehabyogalärare och postural tränare. Tina ger dig även möjlighet att uppleva yoga på ett nytt sätt, med hjälp av en stol. Varmt välkommen!

Under veckan erbjuder Tina Froh på Ta Form följande aktiviteter:

  • Onsdag 28/7 kl. 18.00: Upptäck och fördjupa din yoga med en stol. En stabil stol gör yoga tillgänglig för många fler – samtidigt som den bidrar till att ge dig som yogar nya upplevelser av vanliga yogaövningar. Under det här stolyogapasset får du prova på att arbeta med en stol i både sittande, stående och liggande yogaövningar som är stärkande, rörlighetsfrämjande och förbättrar hållningen. Dessutom tipsar Tina om enkla men effektiva pausyogarörelser. Plats: Gräsytan framför stadsparksscenen. Ta med egen matta.
  • Torsdag 29/7 kl. 17.00: Rehabyoga*. Var med på ett yogapass som är inriktat på muskelbalansering och hållningsträning. Passet består av ett flöde av yogarörelser som utförs i ett lugnt tempo med hjälp av olika redskap, som stolar, yogaband och klossar. Den bärande tanken med träningen är att stärka och återställa kroppens naturliga, grundläggande rörelsemönster och arbeta bort spänningar och felaktiga, kompensatoriska rörelsemönster. Plats: Gräsytan framför stadsparksscenen. Ta med egen matta.
  • Torsdag 29/7 kl. 18.15: Postural yoga*. Du får prova på ett posturalt yogapass som består av enkla yogaövningar, avspänningsövningar, styrkeövningar och andningsövningar. Övningarna utförs liggande, sittande och stående med hjälp av olika redskap som stolar, yogaband och klossar. Den bärande tanken med träningen är att du steg för steg ska förbättra din hållning genom ökad kroppsmedvetenhet och rörelsekontroll. Du kommer att få bättre kontakt med dina djupa, stabiliserande muskler och dina viktbärande leder kommer efter hand att hamna i mer gynnsamma positioner. Plats: Gräsytan framför stadsparksscenen. Ta med egen matta.
  • Lördag 31/7 kl. 9.00: Upptäck och fördjupa din yoga med en stol. En stabil stol gör yoga tillgänglig för många fler – samtidigt som den bidrar till att ge dig som yogar nya upplevelser av vanliga yogaövningar. Under det här stolyogapasset får du prova på att arbeta med en stol i både sittande, stående och liggande yogaövningar som är stärkande, rörlighetsfrämjande och förbättrar hållningen. Dessutom tipsar Tina om enkla men effektiva pausyogarörelser. Plats: Gräsytan framför stadsparksscenen. Ta med egen matta.

* Torsdagens två yogapass är utformade på ett sätt som gör att du med fördel kan delta i båda passen. Rehabyogapasset har fokus på axel-, nack- och skulderbalansering och det posturala yogapasset är inriktat på rygg- och bäckenbalansering.

Här hittar du information om alla aktiviteter som genomförs under årets hälsovecka:

Här kan du prova på två stolyogapass, som du kan genomföra för att slappna av och återfå cirkulationen i rygg, nacke och höfter samt öka styrkan och rörligheten i hela kroppen.

 

Dela denna sida